SPECIAL OFFER

Wednesday, April 6, 2011

Novel: Fallen by Lauren Kate





Elle baru jer habiskan satu lagi novel yang Elle baru beli hari Sabtu yang lepas. Novel yang ada kat rumah Elle dah habis baca jadi semangat membaca novel ni berkobar-kobar sangat. Masuk jer dalam MPH di Gurney Plaza terus Elle mencari-cari novel yang menarik untuk dibeli. Sampai mata Elle tertarik dengan cover sebuah novel ni. Cover cantik, cerita menarik ke? Elle pun bacalah sipnosis kat belakang novel tu. Hmm... Macam menarik. Elle letak novel tu ke tempat asal. Kira shortlisted la dalam novel nak dibeli. Elle sambung jalan-jalan lagi. Kalau ikutkan hati memang nak jer Elle borong novel banyak-banyak.

Akhirnya kini pasti, Elle memilih novel yang cover nyer cantik itu, bertajuk Fallen. Dan Elle juga buat membership card MPH. Bayar RM20 untuk 2 tahun dan dapat diskaun untuk novel tu. Harga asalnya RM39.90, jadi dengan membership card Elle dapat beli novel tu dengan harga RM27.93. Sangat loike okay.
[picture from wikipedia]



Ceritanya mengenai Lucinda Price atau Luce yang dimasukkan ke reform school atau sekolah pemulihan bagi remaja bermasalah di Sword and Cross. Dari kecil Luce sering nampak bayang-bayang hitam seperti kepulan asap yang dipanggilnya shadow tiap kali dia mendekati hutan atau tasik. Selalunya di tempat yang suram. Ketakutan dengan apa yang dilihatnya, Luce memberitahu ibu bapanya tetapi mereka mengatakan itu hanya imaginasinya dan membawa dia berjumpa pakar psikologi. Kerana tak tahan dengan rutin yang terpaksa makan ubat dan berjumpa pakar psikologi, Luce berlagak normal walaupun Shadow sering datang kepadanya.

Suatu malam ketika menghadiri party, Luce dan seorang budak lelaki yang diminatinya, Trevor pergi ke cabin berhampiran tasik untuk berdua-duaan. Tetapi malang menimpa apabila Luce ternampak Shadow yang datang kepada mereka dan cabin itu tiba-tiba terbakar. Trevor mati dalam kebakaran itu dan Luce terselamat tetapi fobia dengan apa yang terjadi. Selepas siasatan polis dan berjumpa lagi dengan psikologi, Luce dianggap merbahaya pada diri sendiri dan dihantar ke sekolah pemulihan, Sword and Cross.

Di situ Luce berjumpa dengan ramai budak-budak yang bermasalah. Luce segera mendapat kawan bernama Arianne yang sudah lama di situ dan juga Penn, anak angkat kepada pengetua sekolah itu. Dan di situ jugalah hati Luce terpaut pada Daniel Grigori, yang Luce dapat rasa dia pernah mengenali Daniel tetapi Luce keliru dengan perasaannya yang membuak-buak terhadap Daniel. Apatah lagi Daniel sering menjauhkan diri tiap kali mereka bersama. Malah, Cam, seorang lagi lelaki di situ lebih memberi perhatian kepada Luce berbanding Daniel yang lebih dingin kepadanya. Walau sebaik mana pun Cam terhadap dirinya, Luce tetap mahukan Daniel.

Shadow yang sering mengganggunya semakin kerap muncul dan sehinggakan Luce terperangkap sekali lagi di dalam kebakaran bersama seorang lagi lelaki bernama Todd yang akhirnya mati dalam kebakaran itu. Luce semakin runsing dengan Shadow yang sering muncul, Daniel yang dingin padanya walaupun dia tahu Daniel juga mahukan dirinya dan Cam yang selalu memberi perhatian kepadanya. Sehinggakan Luce cuba menyelidik asal usul Daniel dan terjumpa sebuah buku yang membuktikan sesuatu kepadanya. Siapakah sebenarnya Daniel dan juga Luce dan apakah kaitan di antara mereka?

Nak tahu lebih lanjut korang kena la beli. Banyak pembaca yang compare novel ni dengan Twilight. Kalau twilight dengan vampire, Fallen pula Fallen Angel. Opss! Dah bagi clue tu. Yes, dalam buku ni ada fallen angel tapi Elle tak bagitau kan siapa fallen angel.

Fallen angel as described in Wikipedia is an angel that has been exiled or banished from Heaven.
Translation angel yang diusir dari syurga. Tapi dalam novel ni, semuanya fantasy dan rekaan semata-mata okay. Jangan nak percaya buta-buta jer. Sama macam korang tengok Twilight ler jugak.

Dari apa yang Elle baca di wikipedia, pihak Walt Disney nak ambil siri novel ni dan jadikan movie. Sekarang ni kan banyak movie yang diadaptasikan dari novel. Kalau betul nak dijadikan movie, Elle teruja menunggu. Fallen ni macam Elle cakap tadi 4 buku. Falle, Torment, Passion dan Rapture. Setakat ni nya Fallen dan Torment dilancarkan di pasaran. Teruja pulak nak beli novel Torment ni tapi check kat MPH Online tadi harganya RM49.90. Bulan depan ler jawabnya. Takpe, Elle tabah menanti. (Motif?)

Korang boleh melawat Fallen Novels Official Site.
Fallen Novels pun ada Facebook sendiri. Di situ kita boleh tau update tentang novel dalam siri ni dan juga movie yang akan dibuat nanti.

2 comments:

Nava K said...

am not into novel but its great to read one for sure, for me its newspapers and female magazines, don't have the patience for novel.

Alcaponco said...

thanks for stopping by, nava.

well, u need to have a passion to read the novel or otherwise you'll get bored. especially the thick one like this. since u mention u like female magazine, what's your favorite then?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...