SPECIAL OFFER

Thursday, April 21, 2011

Transfer blogger account ke account yang lain





Dah lama tak buka blog ni. Sibuk sangat beberapa hari ni. Kenapa Elle nak transfer ke account lain? Bukan apa, sebelum ni Elle guna email yahoo untuk login ke blogger. Tapi makin lama makin nyampah sebab kena taip email address yahoo panjang-panjang untuk login ke blogger. Maka dengan itu Elle pun menggunakan assistant Elle aka Google untuk cari cara untuk pindahkan account blogger ke account yang lain. Kalau sesiapa yang tahu satu blog boleh ada banyak Admin dan Author dan tahu macam mana nak tambah extra Admin/Author tu, boleh gunakan cara yang sama untuk pindahkan account.

Mari tengok tutorial ni.


1. Author 1 (owner blog) login ke account blogger.
2. Pergi ke Dashboard.
3. Pilih blog yang ingin dipindahkan dan click 'Settings'.

4. Klik 'Permission'
5. Di 'Blog Author', click 'Add Authors'. 

6. Tulis email address Author 2 (owner yang akan dipindahkan) dan klik 'Invite'.


7. Author 2 login ke email dan klik invitation link yang akan membawa Author 2 untuk login atau create akaun baru ke blogger.


8. Katakan Author 2 dah ada akaun blogger, teruskan login.
9. Author 2 takkan dapat lihat keseluruhan setting kerana access terhad kepada Author sahaja bukan Admin.





10. Author 1 pergi ke Permission Page. (Ikut step 1 ke 4 kalau belum login.)
11. Klik 'Grant admin priviledges'.

12. Klik 'Remove' pada account Author 1.


Dan sekarang blog itu milik Author 2 sahaja. Follower takkan hilang dan tiada apa-apa perubahan pada blog anda. Hanya pemiliknya sahaja. Kalau korang nak add lebih dari satu Author atau Admin pada blog anda, ikut step 1 sampai step 11. Kalau setakat nak bagi access untuk author sahaja di mana orang itu cuma boleh post tapi tak boleh ubah apa-apa setting, ikut step 1 sampai step 9 sahaja.

Harap tutorial ni berguna untuk korang. Macam Elle cakap sebelum ni, Elle cari rujukan dari Google, jadi inilah entry yang ajar Elle macam mana nak pindahkan blog ke account lain. Thanks Blog Doctor for the tutorial.

FYI: Since this is new account, blogs yang korang follow takkan ada sebab ini account yang berbeza. Elle korang tak rajin nak add one by one. Elle jumpa satu cara untuk transfer dan refer kepada entry ini.


5 comments:

Hazlin Nazri said...

tq for the info..

Elyssa said...

no problem

hawiz said...

good info...

bicara mak dara said...

wahhh nak kena buat mcm ni jugak ni.. hr2 kena taip panjang2 letih kan tengkiuu liss

Elyssa said...

kak ida pun guna akaun yg bukan gmail gak ke? no problem. cuma tips nak transfer follower dari akaun lama ke akaun baru lom wat lagik. nanti dah ready lis publish

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...