SPECIAL OFFER

Thursday, June 2, 2011

Guna Darlink Pendeklah Tak Nak Panjang





Apa pendek-pendek panjang-panjang ni? Nama pendek nama panjang? Bukan. Seluar pendek seluar panjang? Pun bukan. Dah terang sebut darlink kan, so takde kena mengena dengan nama dan seluar. Darlink ni merujuk kepada link aka URL. Ell perasan ramai gak blogger atau link yang ditinggalkan di shoutboux Ell guna shorten URL ataupun URL pendek. Selalu kalau nampak link tu ada 'bitly' means dia guna shorten URL dari website bitly.com. Ingatkan just guna shorten ni sebab tak nak guna link yang panjang, rupanya ada kelebihan lain kalau guna shorten URL ni. Haaaa....


Kredit to Mr Mas yang buat tutorial pasal ni. Kalau Mas tak buat maybe Ell pun tak pedulikan panjang pendek URL tu. Selain daripada memendekkan URL, kita boleh tengok berapa ramai yang klik link tu. Menarik kan? Ini tutorial yang Ell copy dari entry Mr Mas. Pendekkan URL guna Bitly.


.nie adalah contoh mas punya :

.click gambar untuk besarkan.
.so dari sini , kita memang dapat tahu laa berapa ramai yang click link yang kita shortkan , dan dalam gambar dekat atas tu cuma contoh jer laa yer ( :


.macamana nak buat ?
.senang jer sebenarnya , tak susah pon :


1. Buka www.Bit.ly , kemudian click Sign Up untuk daftar sebagai AHLI


2. Masukkan butiran seperti yang dikehendaki kemudian tekan butang Sign Up :
3. Masukkan URL yang korang ingin pendekkan ke dalam kotak yang berwarna biru , kemudian tekan butang SHORTEN


4. Tekan link Customize , kemudian masukkan nama pengganti yang korang ingin ringkaskan :
.sebagai contoh , mas masukkan www.masahmadsafwan.com untuk dipendekkan dan mas gantikan www.bit.ly/masahmadsafwan sebagai pengganti.

.sekarang korang just copy jer link tu dan pastekan jika korang nak ping atau apa-apa laa yang berkaitan , so dari situ , kita dapat pantau seramai mana blogger yang masuk ke dalam entry kita.


.kat sini saja entry mas untuk Bit.ly nie , banyak lagi fungsi dia sebenarnya tapi cukup disini sahaja penerangan yang mas boleh bagi ( :

Itulah cara-caranya. Ell pun terus guna Bitly sekarang jadi Ell boleh pantau berapa ramai yang klik link yang Ell post tu. Thanks ye Mr Mas. Kredit to you again. Korang pun bolehlah cuba. Senang jer nak guna.

4 comments:

KAMIHIDUP said...

bit.ly sangat best, heee. :)

Elyssa said...

kami guna bitly jugak ke?

teynteyn the doll said...

wow thanks for the good info. majulah blogger untuk negara hihihi

Elyssa said...

hidup blogger malaysia.... (sorak ala cheerleader)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...