SPECIAL OFFER

Friday, August 14, 2015

Sayangilah Bahasa Kebangsaan Kita

Assalammualaikum and good day uols!

Kita dah terbiasa hari-hari bercakap guna bahasa pasar instead of Bahasa Melayu yang betul. And for my case, Manglish. Kalau yang loghat tu lagilah kan. Tapi korang pernah tak terfikir, apa perkataan, ejaan atau ayat yang betul sebenarnya. Malulah kan surat beranak tulis Melayu, warganegara tulis Malaysia tapi kita sendiri tak reti guna bahasa yang betul.

Takdelah nak suruh korang guna proper Bahasa Melayu lepas ni, tapi anak-anak dan adik-adik yang still kat sekolah tu kenalah tau. Baru boleh dapat A. Adik-adik, please ya jangan contohi Manglish akak dalam blog ni. Jahanam Bahasa Melayu dan English korang.

So, hari ni I nak share dengan korang few words Bahasa Melayu yang betul. Resource dari Kementerian Pendidikan Malaysia dan Dewan Bahasa dan Pustaka.



Thanks Suzy, kawan I yang share benda ni dalam group Whatsapp. Jasamu dikenang.











Ini antara koleksi yang I dapat. So adik-adik sekalian especially my brother, rajin-rajinlah belajar. Kalau korang rasa zaman sekolah ni tak best, macam neraka, tunggulah korang bila dah besar, kerja dan ada komitmen. The real world is the hell on earth. So enjoy masa muda ni dan belajar rajin-rajin.

Walaupun kau dah kerja 10 tahun, sesetengah company bila kau pergi interview dia akan still tanya CGPA. Jadi kalau masa tu korang malas, banyak main-main, tapi lepas dah kerja bertahun-tahun dah jadi rajin dan banyak skill, diorang akan still tanya kenapa kau sucks masa zaman belajar dulu. I don't know why.

To all my sisters and brothers out there, study smart and enjoy your live.


1 comment:

Farah Waheda Wahid said...

me manglish as well...hu hu hu, kenalah belajar gunakan perkataan yang betul ni lepas ni...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...