SPECIAL OFFER

Wednesday, March 9, 2011

Movie: Black Swan




Elle dah lama tertunggu-tunggu movie ni sebab review yang Elle dengar cerita ni bagus. Pelakon utama filem ni Natalie Portman menang anugerah oscar untuk pelakon wanita terbaik. Syabas bete! Movie ni agak berat dan agak pening kepada sesiapa yang tak minat cerita yang memerlukan tumpuan. Ceritanya mengenai Nina (Natalie Portman) seorang ballerina yang teruja sangat nak dapatkan peranan dalam persembahan Swan Lake. Penari yang memegang watak Swan Queen sebelum ini ialah Beth(Winona Ryder) dan sudah bersara untuk musim terbaru pementasan ini. Dan yang menggantikan tempatnya ialah Nina. Swan Lake mengenai gadis yang terperangkap di dalam badan swan, White Swan dan satu-satunya jalan untuk dia bebas ialah cinta sejati. (Cliche fairytale) Tapi ending ceritanya tak seperti fairytale bila putera yang sepatutnya menghapuskan sumpahan itu terjatuh cinta dengan gadis yang salah iaitu Black Swan. Kerana sedih White Swan terus bunuh diri. Itu jalan cerita pementasan Swan Lake ye kawan-kawan bukan cerita Black Swan ni.
[Image from IMDB]


Jadi selepas pemilihan untuk watak Swan Queen, Nina sesuai sangat untuk watak White Swan yang pure and innocent gitu. Tapi cabaran besar ialah untuk watak Black Swan yang lebih menggoda dan sensual. Dan Nina takde ciri-ciri tu. Ada le part-part sensual yang akhirnya mendorong Nina ke arah sisi gelapnya atau dark side. (Ye, macam Anakin Skywalker jadi Darth Vader). Jadi kerana terlalu obses dengan watak tu dan terlalu pentingkan kesempurnaan, Nina mula halusinasi dan terbayangkan benda yang sebenarnya tak pernah jadi pun. Jadi di sini ye kawan-kawan kena tumpukan perhatian. Nanti Nina halusinasi dan korang pun terhalusinasi plus pening tak dapat bezakan yang benar dan yang mana khayalan. Dan kerana obses dan perfectionist telah memakan diri Nina sendiri.

Nina juga tak puas hati dengan penar baru Lily (Mila Kunis) yang lebih santai dan tak terlalu control macam Nina. Nina bermati-matian takut Lily akan ambil alih tempat dia sebagai Swan Queen. Pendekkan cerita tekanan boleh buat orang psycho.

Filem ni dapat rating 8.5/10 dari IMDB dan memang layak tercalon dalam anugerah Oscar.

Review dari IMDB.
Storyline dalam Wikipedia.
Watch the trailer

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...